Kenmerken

» Kenmerken

Intensiteit

Voor deze kinderen is een gemiddelde dag op school, de peuterspeelzaal of kinderopvang erg belastend. Helemaal als er ook nog andere kinderen zijn die niet goed in hun vel zitten. Of, dat er bijvoorbeeld een leerkracht/begeleid(st)er die zich niet prettig voelt of een manier van begeleiden hanteert die voor jouw kind te intens is. En, het is al snel te intens.

Deze intensiteit kent meerdere oorzaken, onder andere:

Grote gevoelswereld

De gevoelswereld van deze kinderen is erg groot. Een verkeerde blik van iemand kunnen ze als heel intens ervaren. Dit, terwijl het vaak meer over de ander zegt dan over hen. Iemand kan gewoon een slechte dag hebben. Maar als diegene dan kortdurend met die energie je kind aankijkt kan het voor hem of haar als heel persoonlijk worden ervaren. Je kind kan dan gaan denken dat die ander boos op hem of haar is.

Overbelasting

Als je kind al een lange dag achter de rug heeft met veel prikkels en eigenlijk al overbelast is geraakt, dan kan één extra prikkel al voldoende zijn om het 1000 watt lampje te laten ontploffen/imploderen. En, dan ontploft/implodeert er wat! Het is immers dan ook 1000 watt aan overprikkeling dat ergens naar toe moet. Kinderen gaan hier verschillend mee om. Het ene kind kan extreem boos worden, verdrietig of verongelijkt raken en het andere kan volledig in zichzelf keren. In veel gevallen kun je ze dan als ouder niet meer bereiken.

Overnemen

Je kind voelt, vaak niet bewust, de gevoelens en emoties van anderen. Het voelt de gevoelens die waarneembaar zijn. Zoals het voelen van een ander kind in de nabije omgeving die last heeft van buikpijn of zenuwachtig is voor een toets. Maar het kan ook voelen wat niet waarneembaar is. Hierbij kun je denken aan het voelen van het onverwerkte verdriet van een leerkracht. Of, de weggestopte boosheid van opa, naar aanleiding van een ruzie met oma eerder op de dag.

Naast het voelen, kan je kind ook de gevoelens van anderen overnemen. Deze gevoelens uiten zij zelf vervolgens ook, zonder dat ze het weten. Dit kan lichamelijk zijn, zoals buikpijn of hoofdpijn, maar ook gedragsmatig. In één keer vertoont je kind bijvoorbeeld heel ander type gedrag. Als je hem of haar daar op aanspreekt begrijpt hij/zij niet wat je bedoelt. Het is onbewust en voor je kind zelf ook niet te begrijpen. Soms ontwikkelen kinderen ook geestelijke klachten. Dat merk je bijvoorbeeld door het zien van overspanningsklachten of vormen van depressiviteit op jonge leeftijd. Ook in dit soort situaties zijn ze overbelast geraakt. Maar dan door de gevoelens van anderen en gaan die zich op één of andere manier uiten.